Tag: Rupert Murdoch

The Stochastic Ex-President: How Trump set up the Pelosis for Attack

 President Joe Biden noted Friday evening concerning the assailant who fractured Paul Pelosi’s skull with a hammer in the Pelosi home in San Francisco that “that the same chant was used by this guy that they have in custody that was used on January 6, the attack on the U.S. Capitol.” Both that attacker and the insurgents chanted “Where’s Nancy Pelosi?” That is, the president suggested, the attack on the Pelosis was a continuation by other means of the violence that Donald Trump unleashed on January 6, 2021.

Source: The Stochastic Ex-President: How Trump set up the Pelosis for Attack

Is News Corp following through on its climate change backflip?

Can a leopard change its spots? My analysis of the Murdoch outlets’ recent flood coverage suggests not.

The Murdoch promise ” I’ll put it in a little bit if it hurts I’ll take it out”

Source: Is News Corp following through on its climate change backflip?

If the Nat’s don’t join Rupert’s crusade, he will finish them – » The Australian Independent Media Network

My thought for the day Lying in the media is wrong at any time however when they do it by deliberate omission it is even more so. Murdoch’s papers seem to do it with impunity. ( John Lord )

Source: If the Nat’s don’t join Rupert’s crusade, he will finish them – » The Australian Independent Media Network

Rupert Murdoch reporter quits in disgust after being ‘ordered to write’ BS story on Kamala Harris: report – Raw Story – Celebrating 17 Years of Independent Journalism

Rupert Murdoch reporter quits in disgust after being 'ordered to write' BS story on Kamala Harris: reportAn announcement: Today I handed in my resignation to my editors at the New York Post. The Kamala Harris story — an incorrect story I was ordered to write and which I failed to push back hard enough against — was my breaking point,” she explained.

Source: Rupert Murdoch reporter quits in disgust after being ‘ordered to write’ BS story on Kamala Harris: report – Raw Story – Celebrating 17 Years of Independent Journalism

After Rupert Murdoch slams ‘woke orthodoxy’ & social media censorship, critics lambast tycoon’s own ‘malign influence’ — RT World News

After Rupert Murdoch slams ‘woke orthodoxy’ & social media censorship, critics lambast tycoon’s own ‘malign influence’
The American declared an Australian by a UK Foundation.

What’s missing is the the UK in identifying the award accurately. Australia Day Awards are awarded to Australians which Murdoch isn’t. They aren’t awarded by foreign organizations intending to boost the image of foreigners. Particularly when the title of the said organization is a false flag. (ODT)

Rupert Murdoch has accused social media platforms of creating an ideologically driven atmosphere of conformity, garnering applause as well as accusations that his vast media empire is guilty of the same crime. In a pre-recorded acceptance speech thanking the Australia Day Foundation for honoring him with a lifetime achievement award, the Fox News owner expressed dismay over a “wave of censorship that seeks to silence conversation, to stifle debate and ultimately stop individuals and societies from realizing their potential.”

After Rupert Murdoch slams ‘woke orthodoxy’ & social media censorship, critics lambast tycoon’s own ‘malign influence’ — RT World News

Fox News wasted no time rolling out its climate strategy for the Biden administration: denial and bad-faith arguments | Media Matters for America

Heavy Fossil Fuel investor Rupert Murdoch Director of Genie Oil continues his anti- climate change campaign on his Corporate Media

Morano is not a climate scientist and his climate lies have been repeatedly debunked, but he has been a longtime guest of Fox News shows. Later, on Fox & Friends, discredited contrarian Bjorn Lomborg downplayed the severity of the climate crisis

Fox News wasted no time rolling out its climate strategy for the Biden administration: denial and bad-faith arguments | Media Matters for America

US election 2020: What happens to Fox News if Trump loses? Rupert Murdoch is prepared

President Donald Trump and Rupert Murdoch at a dinner in New York City in 2017.

The elder Murdoch has stopped speaking as frequently as he once did with Trump, but his associates say that those conversations probably will pick up again after November 3, when Trump will either be a second-term president or a free agent on the media circuit. “Maybe Rupert can just back the truck up and pay Trump to appear on Fox’s air at will,” Klein said. “Trump might prefer that to the rigours of having to actually run an actual business.”

US election 2020: What happens to Fox News if Trump loses? Rupert Murdoch is prepared

Call for Fox Media News Monopoly to be Broken up: Rupert Murdoch an “arrogant cancer on … democracy” – Rudd

You may say that Rudd is a disgruntled Labour Party politician. But Murdoch’s son James noisily resigned from the Newscorp board this year on the grounds that he couldn’t stand the constant campaign of “disinformation.”

Call for Fox Media News Monopoly to be Broken up: Rupert Murdoch an “arrogant cancer on … democracy” – Rudd

“Hey, Bill, your son’s made a racist cartoon!” “Ok, well, he has to get a name somehow!” – » The Australian Independent Media Network

Why should one be surprised that it’s Murdoch’s National Masthead that published it. (ODT)

So, when Johannes (son of Bill) Leak has his offensive cartoon published in “The Australian” what should one do? I mean, it’s tempting to ignore it because he’s obviously trying to emulate his father and drum up a bit of publicity, and it’s hard to do that when you lack the talent to make perceptive observations with your cartoons so you have to resort to racism in the hope that you’ll actually attract the sort of outrage that will actually alert people to the fact that you are not your father even though you basically copying his style because you never developed one of your own.

Yes, it’s tempting to just ignore it because you feel that outrage must be what he’s after because nobody could be stupid enough to think that it’s acceptable. Still something about the standard you walk past is the standard you accept.

And, like I said before, unless someone disagrees, people might actually think that nobody thinks what they’re saying is wrong.

via “Hey, Bill, your son’s made a racist cartoon!” “Ok, well, he has to get a name somehow!” – » The Australian Independent Media Network

A Noisy Stub: Rupert Murdoch’s Australian news assets valued at zip

A Noisy Stub: Rupert Murdoch’s Australian news assets valued at zip

Rupert Murdoch’s News Corp is shrinking – Facebook is now 60 times the size – yet its political clout still has Australia’s politicians entranced. When will its hold over politicians fade?


News Corp is just not that big any more. Google is worth $US946 billion on the sharemarket and Apple $US1.3 trillion while the American media mogul Rupert Murdoch presides over an empire in decay. News is valued by the sharemarket at a piddling $9.5 billion.

We say piddling with tongue firmly planted in cheek. It is still enormous but it is shrinking. Having just posted a billion-dollar loss for the March quarter, News and its rival Nine continue to flog assets to raise cash.

A Noisy Stub: Rupert Murdoch’s Australian news assets valued at zip

Dial M for Monster – » The Australian Independent Media Network

Murdoch cares nothing about Australia or Australians. It was Murdoch who tossed his Australian citizenship in the garbage all those years ago when he wanted to spread his tentacles throughout the USA and could not do so with dual citizenship! All Murdoch cares about is himself and the fascist, neoliberal agenda of his IPA!

Murdoch swaggered into News Limited with the instructions: “Kill Whitlam!” … and that’s exactly what the fascist Murdoch papers did! Murdoch was the one who helped bring down the democratically elected Whitlam government and the manipulated, gormless idiots out there in the Australian public hung on to every word, believed his lies and followed his agenda. Murdoch did it all again with Gillard and Rudd and, trust me, he will do it again at the next election!

via Dial M for Monster – » The Australian Independent Media Network

More Clive James: Climate Change Sceptic (Part 2) – » The Australian Independent Media Network

So Clive James had various ways to attack the notion of Climate Change. He would deride and belittle those who speak up about IPCC science. He used bon mots or clever twists in language to make jokes about his opponents, who may not be more than political opponents. He approved of those who claim to be experts in scepticism, without bothering to verify them any more than he checked the claims of IPCC science. He asserted claims which were already debunked numerous times. He peppered his writing with historical names as if their name proves something. Far from affirming science, he affirmed denial.

via More Clive James: Climate Change Sceptic (Part 2) – » The Australian Independent Media Network

Democracy overboard: Rupert Murdoch’s long war on Australian politics | Kevin Rudd | Opinion | The Guardian

Rupert Murdoch in New York

Australia has become a dangerously complacent country, dancing to the reactionary tune of the Murdoch press (Rudd)

via Democracy overboard: Rupert Murdoch’s long war on Australian politics | Kevin Rudd | Opinion | The Guardian

National Geographic joins nuclear propagandists — the Australian connection 

National Geographic is owned by Rupert Murdoch (ODT)

A new documentary series is nothing more than a propaganda tool for nuclear power, writes Noel Wauchope.

IN SEPTEMBER THIS YEAR, National Geographic will launch the documentary series, Wild Edens. It’s all about wilderness areas and is also a soft sell for the nuclear industry. And there’s a proud Australian connection, with the Global Ecology Lab of Flinders University, South Australia. Their energy researcher, Ben Heard, was master of ceremonies at the premiere in Spain in April.

via National Geographic joins nuclear propagandists — the Australian connection 

“THE BONKING BEETROOT”: Deputy PM and “homewrecker” Barnaby Joyce allegedly may have traded sex for favours with powerful Canberra lobbyist – True Crime News Weekly

Shari Markson from Murdoch’s stable didn’t break the Barney Story but did raise it to political thunder to discredit Malcolm Turnbull our PM

Only after billionaire media mogul Rupert Murdoch gave the nod to his News Corp foot soldiers last week to proceed with publishing the truth about some of the scandals surrounding Mr Joyce, did other journalists suddenly somehow discover their reporting mojo and investigative capabilities.


Rupert Murdoch
Media mogul and political kingmaker Rupert Murdoch (Commons)

Over the past week, news headlines in Australia have involved almost nothing else apart from the struggles facing Mr Joyce. The headlines have even travelled around the world with media in the USA and UK reporting on Mr Joyce’s troubles and travails. Clearly and obviously this story was in the public interest. But why not in October and November last year when Mr Joyce was facing an important by-election in New England caused by his own ignorance of his citizenship status?

via “THE BONKING BEETROOT”: Deputy PM and “homewrecker” Barnaby Joyce allegedly may have traded sex for favours with powerful Canberra lobbyist – True Crime News Weekly

Rupert Murdoch says Fox News harassment stopped with Roger Ailes. He couldn’t be more wrong.


Fox News executive chairman Rupert Murdoch reportedly said in a Sky interview that the network’s ongoing culture of sexual harassment was actually “all nonsense” and consisted simply of “isolated incidents.” Murdoch further asserted that the harassment at Fox was only perpetrated by former chairman and CEO Roger Ailes, and “there’s been nothing else since then.”

via Rupert Murdoch says Fox News harassment stopped with Roger Ailes. He couldn’t be more wrong.

President Trump eyeing Fox News producers and hosts to take over his communications team – Salon.com

Trump is unhappy with the message coming out of the White House, but that might have to do with the message itself

Source: President Trump eyeing Fox News producers and hosts to take over his communications team – Salon.com

What The Forced Exodus At Fox News Means For Rupert Murdoch

“You would have to nuke that place to get rid of the horrible vibes in there.” — a former Fox News producerPrior to being sacked last month, Bill O’Reilly served as the programming tent pole for Fox News, as he had done for the past two decades. Sitting at his 8 p.m. perch, O’Reilly regularly attracted the biggest audience

Source: What The Forced Exodus At Fox News Means For Rupert Murdoch

Day to Day Politics: Class Warfare? Yes it is. – » The Australian Independent Media Network


Saturday 30 April 2016 In 2013 the then Treasurer Wayne Swan, wrote an essay about the  ever-increasing inequality that had invaded our society. The right-wing Murdoch press immediately attacked his piece as class warfare. So what the hell is this class warfare everyone talks about? I would have thought that there was less class distinction in Australia than…

Source: Day to Day Politics: Class Warfare? Yes it is. – » The Australian Independent Media Network

A government in opposition and the media who put them there – » The Australian Independent Media Network

“Could it be that people are starting to question whether Miranda Devine and Ray Hadley and Gerard Henderson may not know quite as much as the experts?”

Source: A government in opposition and the media who put them there – » The Australian Independent Media Network

Why Rupert Murdoch can’t be stopped: The political empire of the News Corp chairman | The Monthly

In late July, Robert Thomson, the suave chief executive of News Corp – the recently separated and financially challenged publishing branch of the Murdoch media empire – announced that Col Allan, the editor-in-chief of Rupert Murdoch’s favourite tabloid, the New York Post, was coming home to Australia on a two- to three-month assignment. Unless Allan’s visit had some political purpose, the return of the native was difficult to explain. Under his editorship, the New York Post has reportedly lost several hundred million dollars since 2001.

Source: Why Rupert Murdoch can’t be stopped: The political empire of the News Corp chairman | The Monthly

Fox News Owner Buys Education Tech Provider, 3 Million-Student Audience

Rupert Murdoch’s Media Empire Pushes Baseless Conspiracy Theory That Google “Controls The White House” Fox News, Wall Street Journal, And New York Post Mimic Murdoch By Attacking Google


Three of Rupert Murdoch’s largest and most powerful news outlets promoted baseless conspiracy theories that Google is using its alleged “close ties” with the Obama administration to receive favorable treatment and to push its policy agenda. Murdoch has a long history of attacking Google.

On March 24, News Corp’s Wall Street Journal reported on the purportedly close ties between the Obama administration and Google after discovering that Google employees have visited the White House multiple times since President Obama took office. The piece went on to allege that Google used its ties with the White House to get favorable action from a Federal Trade Commission (FTC) antitrust probe into the company.

The New York Post (News Corp) went further on March 28 in an article titled “Google controls what we buy, the news we read – and Obama’s policies.” The article speculated that Google has used its influence and financial contributions to the Obama administration to receive favors including net neutrality regulation, favorable FTC action, and contracts to fix the Affordable Care Act’s website. The piece speculated on “what’s coming next: politically filtered information.”

21st Century Fox’s Fox News echoed the New York Post during the March 30 edition of Fox & Friends, with co-host Clayton Morris claiming “the same search engine that controls our news also controls the White House.” During the show, Fox Business’ Maria Bartiromo claimed that Google was “being investigated, the president dropped it — net neutrality — Google wanted the president to go that way.” Bartiromo also speculated on whether Google was “editing” the news “to make it more favorable for the president.”

But the Wall Street Journal admitted that the “FTC closed its investigation after Google agreed to make voluntary changes to its business practices.” And the FTC pushed back critically to the Journal‘s piece, writing:

The article suggests that a series of disparate and unrelated meetings involving FTC officials and executive branch officials or Google representatives somehow affected the Commission’s decision to close the search investigation in early 2013. Not a single fact is offered to substantiate this misleading narrative.

Rupert Murdoch, head of both News Corp and Twenty-First Century Fox, has a history of attacking Google. Murdoch has accused Google of being “piracy leaders,” and in 2009 found himself in a war of words against Google and threatened to block his content from the search engine.

There Are Two Sorts Of People In The World, Those Who Divide People Into Categories And Those Who Don’t!

murdoch tweet p

Now I seem to remember that one of the reasons that John Howard refused to apologise to the stolen generation was that “we” weren’t personally responsible. Afterl all, none of “us” ever stole children so how could “we” apologise for something we didn’t do. And I seem to remember that the Murdoch Media was fairly supportive of this position.

But now I find that Mr. Murdoch embraces the notion of collective responsibility. If you’re a member of a particular group, then you’re responsible for the actions of all members of that group.

It’s an interesting concept.

Should perhaps all energy companies be fined for the actions of Enron?

Or all newspaper journalists be jailed for the phone hacking in Britain?

Of course, it’s be ridiculous to jail all journalists. I think just the ones who work for Murdoch  would probably be enough.

But now we’ve established the notion of group responsibility. Here is my quick list of people who should apologise on behalf of their group:

  1. All police should apologise for the death in Ferguson.
  2. All bank employees should apologise for the GFC.
  3. All drivers should apologise for the car that cut me off the other day.
  4. All Dutch immigrants should apologise for Andrew Bolt.
  5. All teenagers should apologise for the popularity of “One Direction”.
  6. Alll Australians should apologise for the election of the Abbott government.

Ok, it’s only a quick list, and maybe an apology isn’t enough. Maybe like Rupert says until the people who are part of the group “recognise and destroy”…

Oooh, that sounds a bit nasty and threatening when put in another context. Gee, I certainly don’t want to suggest that any member of that group should “recognise and destroy” someone else in the group.

I mean, people reading this blog might get the wrong idea about what I mean and it would sound like I were inciting hatred and violence.

Lucky Rupert’s made himself a lot clearer about what he means by “recognise and destroy” and that the words won’t encourage such things!

Rupert Murdoch: It’s all about the money, money, money: Lessons from the Koch Brothers

Rupert Murdoch’s family fortune is valued at about $15 billion, but he plans to increase that substantially before his time comes to an end, writes Rodney E. Lever.

AN AMERICAN LAWYER once made an astute observation:

“Rupert Murdoch is very good at what he does. The question is: is what he does any good?”

I tend to think rather of Rupert’s smile when he knows he is in trouble. He seems like a crocodile barely suppressing a savage snarl.

The smiling crocodile will be celebrating his 85th birthday on March 11 and must be giving some thought to the inevitable march of time.

Those who like to measure monetary wealth have put Rupert Murdoch’s family fortune at about $15 billion. That sum is about three-quarters of what it takes today to appear in Forbes magazine as among the world’s super rich.

Rupert is clearly planning to increase his wealth and soon.

The early polls for this year’s British election has the Labour Party in a strong position. If the Tories lose in 2015, Murdoch will surely have to reconsider the future of his operations in Britain.

Times Newspapers Ltd has been losing money from the day he acquired them. There is no sign of them ever being profitable, despite some dubious accounting techniques to pretend they are making money. The Sun remains profitable, but is losing ground, no longer with the total freedom to wreck the lives of famous people who sometimes fall into human error.

Rupert has never been popular with British Labour since his wooing of Margaret Thatcher, his crushing of the printing unions, and the time when he coddled Tony Blair and John Howard, and helped to start the Iraq war for George W Bush.

Given the hacking scandal that continues to haunt him and exposes more suspicious activity as time passes, he might be politely asked by a new British Labour government to shut the door on the way out.

Rich people like to “Think Big”. That’s what carried families like the Rothschilds, the Oppenheimers and the Rockefeller’s through most of the 20th century.

The latest Forbes magazine list of the richest families are not British or Americans. The top ten last year carried names like Fontbana, in Chile; Bailleres, in Mexico; Albrecht, in Germany; and Kwok, in Hong Kong.

With their wealth measured at more than USD $20 billion each, none has made their money from flogging newspapers. Common to them are either family inheritance or enterprising ideas and hard work.

News Corporation (which is Rupert by another name) has bought an internet investment in India, BigDecisions.com, without so far revealing the cost.

He has also bought a 25% share in another Indian internet company named PropTiger, for $30 million. PropTiger provides online real estate advertising, contiguous with his online U.S. real estate Move and his online Australian REA Group.

He flies stacks of daily issues of The Australian and the Wall Street Journal to India every day and spreads them around. It pushes up their circulation figures even when they are given away free.

News Corp investors have been told that BigDecisions.com

‘… will help Indian consumers make smarter financial decisions through interactive, decision-making tools powered by sophisticated algorithms and data.’ 

Advanced technology will provide

“… reliable and independent data to help investors in India make important decisions using accurate information tailored to their independent needs.”

BigDecisions.com was launched in 2013 by two Indian investors, Manish Shah and Gaurav Roy. With News Corp money in the bank they will go on to start new ventures that they might be able to sell Rupert too.

Rupert’s interest in India may have been stimulated by the 2008 financial crisis, blamed on the George W. Bush administration in the US for creating a fresher climate for illegal activity that greatly harmed innocent investors.

Bush and the Republican Congress lifted restrictions on share trading after the debacle of the Iraq war. Some of the erased regulations dated back to the World War I depression of 1929, and set conditions that led to World War 2, leaving Britain broke and the U.S. as the richest country on the planet.

When Barack Obama became president in 2009, he appointed a new head of the U.S. Securities and Exchange Commission, Mary Jo White, now 68 years old, but a notoriously tough lady, who has reconstructed a new set of protective measures for investors.

She proved to be a guardian angel of the U.S. economy, re-instituting and strengthening rules and regulations that set boundaries for the major banks, stockbrokers and share traders.

Rupert Murdoch is attracted to India, now one of the world’s larger economies. Its economic growth increased from 4.7% in 2013 to 5.5% in 2014 and expects a further increase in 2015. America is still the world’s leader, with its GDP three times larger than India.

The U.S. suffered considerable damage in the crash of 2008, much of it due to gung-ho management of Wall Street after the Securities and Exchange Commission’s deregulated.

The development of faster electronic share trading represents about 85% of all stockmarket trading.

Systems have grown to a point where vast amounts of money can be shifted around the world at an incredible speed: one million dollars can be transferred anywhere one single second.

Electronic machines are only as fallible as the human beings who touch the keyboard. Some investors wonder if financial transfers at the speed of light could cause unimaginable consequences. Time will tell.

One way or another the rich will get richer and the poor will get poorer. That’s still the way of the world. Rupert Murdoch surely plans to continue this trend.

Murdoch editors told to ‘kill Whitlam’ in 1975

Illustration: Ron Tandberg


News Corporation chief Rupert Murdoch directed his editors to “kill Whitlam” some 10 months before the downfall of Gough Whitlam’s Labor government, according to a newly released United States diplomatic report.

The US National Archives has  just declassified a secret diplomatic telegram dated January 20, 1975 that sheds new light on Murdoch’s involvement in the tumultuous events of Australia’s 1975 constitutional crisis.

Entitled “Australian publisher privately turns on Prime Minister,” the telegram from US Consul-General in Melbourne, Robert Brand, reported to the State Department that “Rupert Murdoch has issued [a] confidential instruction to editors of newspapers he controls to ‘Kill Whitlam’ “.

Describing Mr Murdoch as “the l’enfant terrible of Australian journalism,” Mr Brand noted that Mr Murdoch had been “the principal publisher supporting the Whitlam election effort in 1972 Labor victory”.

With a publishing empire that included The Australian as well as daily or Sunday newspapers in every Australian capital, Mr Murdoch’s new editorial direction was seen as a critical political development.

“If Murdoch attack directed against Whitlam personally this could presage hard times for Prime Minister; but if against Labor government would be dire news for party,” Mr Brand telegraphed.

The consul-general’s  urgent report was prompted by US Labour Attache Edward Labatt who drew upon a range of confidential union and business sources, including people working for News Limited newspapers, to report on industrial relations and political developments.

Mr Brand’s telegram makes it clear the words “kill Whitlam” were a political direction to News Limited newspapers and not a physical threat to the prime minister.

The consul-general’s January, 1975 telegram has only been declassified this week after Fairfax Media applied for access 10 months ago. The identity of Labor Attache Labatt’s confidential source of information has been redacted.

Other diplomatic cables previously released by the US National Archives and published by WikiLeaks in mid-2013 revealed that Mr Murdoch foresaw the downfall of Whitlam’s Labor government a year before its dismissal.

In November, 1974, US Ambassador Marshall Green reported to Washington that Murdoch privately predicted that “Australian elections are likely to take place in about one year, sparked by refusal of appropriations in the Senate”.

One year later, on November 11, 1975 Governor-General Sir John Kerr dismissed Mr Whitlam as the prime minister after the Liberal-Country Party opposition blocked the budget in the Senate.

Although Murdoch believed he played “a substantial role” in Labor’s 1972 election victory, his enthusiasm for Whitlam had quickly waned.

“He expects to support the opposition in the next election,” Ambassador Green reported in November, 1974.

The newly released US cable reveals Mr Murdoch’s political shift was quickly confirmed, at least 10 months before Kerr’s dismissal of the government.

News Limited newspapers savaged Whitlam and strongly backed opposition leader Malcolm Fraser, so much so that journalists at The Australian took industrial action in protest.

The Labor Party was crushed at the polls and did not return to power until 1983.

Mr Fraser acknowledged Murdoch’s support but said the newspaper proprietor’s political role is easily overstated given the collapse in public support for the scandal-ridden Whitlam government.

“Rupert had influential newspapers, certainly, but I don’t think it affected the election outcome,” Mr Fraser said.

John Menadue, News Limited general manager in the early 1970s, expressed surprise that Murdoch might have given an editorial direction as “blatant” as “kill Whitlam”.

Mr  Menadue, who was head of the prime minister’s department from 1974-76, said Mr Murdoch’s “modus operandi was more cautious, more subtle in those days, but I wouldn’t dismiss it … he’s certainly more blatant now … more extreme right wing.”

News Corporation did not respond to questions about Mr Murdoch’s role in the political events of 1975. But on Friday Mr Murdoch visited the headquarters of his British newspaper division in London after his protege Rebekah Brooks was cleared of phone hacking at the most high-profile trial and biggest police investigation of recent times.

The 83-year-old US-based media mogul flew in to hold discussions with staff after the trial of former News of the World journalists concluded with a former editor of the tabloid New of the World Andy Coulson being convicted of hacking.

News UK is the parent company of The Sun, The Times, The Sunday Times and the now-defunct News of the World.

Australian-born Murdoch was photographed being driven away from a property in Mayfair in central London on Thursday, reading a copy of The Sun, and then went to the offices in Wapping, east London. He has yet to comment on the outcome of the eight-month hacking trial.


Gough Whitlam and the Rupert Murdoch memory hole. For Bolt’s Never to be seen Archive by a senior Exec of News Corp

View image on Twitter

With Gough Whitlam’s legacy now being reconsidered and debated, one thing the Australian media are not prepared to discuss is the role of Rupert Murdoch in his dismissal, writes Rodney E. Lever.

WITH THE SAD PASSING of former Prime Minister Gough Whitlam this week, it is interesting to recall how his illustrious record has been besmirched and distorted over the years – even in recent years – and how certain elements involved in his dismissal have been removed from view — and placed down the memory hole.

Last year, for instance, I saw the two episodes of the ABC’s documentary about the Whitlam era, called Whitlam: the Power and the Passion.

Having been closely involved at that time, I was amazed at Australia’s national broadcaster’s either incompetence or deliberate burying of the truth.

The ABC reeled out all the false allegations thrown at the Whitlam Government by Rupert Murdoch’s newspapers at the time, with no evidence whatsoever to back them up. It simply repeated ugly and untrue stories from The Australian — stories that have been since been shown to be contrived, exaggerated and false.

Did they mention that John Howard was one of the busy bee Liberals who secretly brought Khemlani to Australia and took him to a Canberra hotel with his two suitcases of records of supposed dealings with the Whitlam Government. After long days and nights sifting through the papers, Howard and his colleagues found nothing – absolutely nothing – which could be held detrimentally against Whitlam and his government?

No. There was no mention of that. Nor have I seen any mention of this in the welter of articles about Whitlam and his dismissal this week.

This is just one part of the concerted misinformation campaign carried out by the Murdoch press at the behest of a furious, jilted, Rupert Murdoch in 1975.

In 1975, Rupert Murdoch came back from England, where he had just purchased The News of the World. He came expressly to destroy a government which, three years earlier, he had helped to elect.

Murdoch had hated Menzies. He also hated McMahon, who was in the pocket of the Packers.

He campaigned for Whitlam in 1972, with all the emerging power of his newspapers and expected rewards in return.

From Whitlam, he got nothing back, not even condescension, for Whitlam certainly had at least the same level of personal ego as Rupert Murdoch — perhaps even more.

Miffed by Whitlam’s failure to reward him for his support in the election and Whitlam’s failure to accept the Murdoch view on how to run the country, Rupert began his ugly, ruthless campaign to bring Whitlam down. It was the most savage attack on an elected government in the history of this country — with the possible exception of the attacks on Julia Gillard and Labor’s reforms in the last term of Parliament.

Joan Evatt recalls this vicious propaganda campaign:

In the early stages of the campaign, there had been criticisms from highly regarded journalists about their copy being so altered that their stories bore no resemblance to articles that had been filed. Placement was pushed back, headlines were deemed by them as scurrilous and not reflective of the content, and so the outraged allegations of not just media bias, but direct editorial interference, precipitated a strike of journalists.

Denis Cryle in a 2008 book outlined journalists’ complaints:

…the deliberate and careless slanting of headlines, seemingly blatant imbalance in news presentation, political censorship and, more occasionally, distortion of copy from senior specialist journalists, the political management of news and features, the stifling of dissident and even palatably impartial opinion in the papers’ columns…

In the Murdoch Papers, Dr Martin Hirst detailed some firsthand accounts of the overt anti-Whitlam pro-Liberal bias of the Murdoch press, including by former Murdoch employee Alan Yates:

Alan Yates was a third-year cadet on the Daily Mirror and recalls the dismissal ‘shocked the entire newsroom’. Yates was on the AJA House Committee and says that while Murdoch was not necessarily in the newsroom, ‘his editors and his chiefs of staff were certainly involved in day-to-day selection of editorial content’. Alan Yates has said that he felt powerless as a ‘junior reporter’, but remembered his copy being altered to favour the Liberal Party’s viewpoint:

‘When questioning the chiefs of staff and chief sub-editor about this I was clearly told that that was the editorial line, the editorial people had thought that it was a stronger angle. Therefore I was left not too many options to go.’

Murdoch’s journalists rebelled at the vicious campaign and many resigned from the company in disgust

Alas, I was not among them. I was the senior executive of News Corp in Queensland and the lone breadwinner for my family and the father of six children, all at a critical stage of their education. I felt unable to walk away from my job so easily as some of the other journalists. But the events of those days brought me to consider resignation at a more appropriate time.

The mainstream media, by ignoring this sad episode, are touching up historical events to make them more palatable to certain current actors — specifically Rupert Murdoch. By doing so, they tarnish the Whitlam legacy and mislead the Australian people.

In effect, the mainstream media are sending Rupert Murdoch’s – and its own – role in the premature downfall of Gough Whitlam down Australia’s growing memory hole, thereby doing the Australian people a manifest disservice.

You pay 65%-70% of your income in Tax

Imag by Jasmine Parera

Most working Australians pay at least 30-35% of their wage or salary in income tax. And then they pay 10% GST on most purchases, tax on petrol (about 65% of the cost of petrol are taxes), stamp duty on house or car purchases, land rates, utility taxes, road tax, and a Medicare levy. On top of all those added taxes they still have to pay school fees, university fees, and in some cases, medical fees. The list goes on and on.

So what amount of your income are you really paying in taxes? I bet most people have never bothered to sit down and work it out and would be shocked if they knew the answer. At a conservative calculation around 65%-70% of your income is going to taxes in one form or another.

And yet many Australians are still happy to let the mining sector and other multinational “non-Australian” companies pay less than 2% taxes? Really?

Now what do you get in return for all those taxes you are paying?

A government who now tells you that you are not entitled to anything for those taxes you pay. You now have to pay for you own medical and health care, own retirement, own education, own disability costs (if you have one), and own unemployment support should you be one of the victims of poor government that does you out of a job. Oh, and don’t be fooled into thinking your taxes pay for things like utilities, roads and infrastructure, because you are already paying for all that directly or indirectly.

So then were are all your taxes getting spent? Subsidies for multinational foreign owner mining corporations who pay barely a fraction of their returns in taxes or any of their capital in Australia. Subsides on coal and oil industry rather than renewables. American made fighter jets to protect our shores from boat people. A nice fat tax refund of $880 million to Rupert Murdoch’s News Corp. A war on terror that is half way around the world trumped up by lies, fear mongering and distortion. Politicians who retire on a nice big lifetime retirement package, while you will be expected to work until you’re 70. Companies like Google or Apple who evade paying nearly a billion dollars in taxes while taking advantage of off-shore tax havens.

Then to add to the burden, the governments sell off the farm. Letting China and other foreign companies buy up Australian land and properties and our core industries. They sell off what your forefather’s taxes paid for like all the tax paid utilities and infrastructure. Yet our own children can no longer afford to buy their own houses.

So are people still feeling good about paying 65%-70% of their income in taxes and what you get back in return? Still happy to wipe out the mining tax and carbon tax and to let your own taxes subsidise all those foreign companies?

Thoughts that need expression
%d bloggers like this: